Ελληνική Φιλοζωική Εταιρεία
ΕΣΥ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ
Οι Άνθρωποι της Φιλοζωικής

Οι Άνθρωποι της Φιλοζωικής - Δ.Σ.

Γιατί η φιλοζωία είναι πολιτισμός
του Κωστή Ζώη

Πιστεύω πως η αγάπη για τα ζώα, όπως η αγάπη για όλα τα ζωντανά αυτού του πλανήτη, είναι ταυτόσημη με την ίδια την ύπαρξή μας, το είδος και ο βαθμός ποιότητας των αισθημάτων και του σεβασμού του ανθρώπου απέναντι σε όλα τα υπόλοιπα όντα δείχνει την εκάστοτε βαθμίδα του πολιτισμού μιας εποχής, ενός λαού και μιας χώρας. Αιώνες τώρα διαμορφώθηκε η αντίληψη ότι ο άνθρωπος είναι υπεράνω όλων. Με την πρώτη ματιά αυτό φαίνεται απόλυτα σωστό. Είναι το πιο τέλειο κατασκεύασμα της φύσης, διαθέτει συντριπτικά πλεονεκτήματα απέναντι σε όλα τα είδη της χλωρίδας και πανίδας του πλανήτη μας. Επειδή, λοιπόν, ο άνθρωπος είναι το ανώτερο είδος φύσης, του επιτρέπεται να εξουσιάζει τα πάντα, να τα χρησιμοποιεί για το δικό του οικονομικό συμφέρον, αδιαφορώντας για την τύχη, την ύπαρξη, τη ζωή και το θάνατο των υπολοίπων.

Στο όνομα αυτής της παρεξήγησης έγιναν εγκλήματα, όχι μόνον εναντίον άλλων αθώων ειδών, αλλά και του ίδιου του ανθρώπου απέναντι σε κατώτερες φυλές… Η στάση και η θέση του ανθρώπου απέναντι στα ζώα είναι δείγμα πολιτισμού. Για την τηλεόραση της ΕΡΤ σκηνοθέτησα μια σειρά ντοκιμαντέρ με τίτλο «Το Βλέμμα», μια σειρά που αφορούσε στην ελληνική πανίδα. Η επιτυχία αυτής της σειράς βασίστηκε κυρίως στην ιδέα της. Όχι πώς ζουν και συμπεριφέρονται τα ζώα, αλλά πώς συμπεριφέρεται ο άνθρωπος απέναντί τους. Ζώα κλεισμένα ισόβια σε ζωολογικούς κήπου ή σε άσυλα να αργοπεθαίνουν μέσα σε λίγα τετραγωνικά μέτρα, ζώα παραγωγής στοιβαγμένα σε ανήλιαγες αίθουσες για να παράγουν περισσότερα προϊόντα, άγριες εκπαιδεύσεις σκύλων για να υπακούν στις προσταγές του αφεντικού, άλογα που, αφού έθρεψαν μια ζωή το αφεντικό τους, εγκαταλείπονται δεμένα στον ήλιο χωρίς φαγητό και νερό για να πεθάνουν, εφόσον πλέον δεν μπορούν να παράγουν τίποτα, αιματηρές θυσίες ζώων, κάθε μορφής εξευτελιστική και επώδυνη κακοποίηση, και όλα αυτά γιατί... "ο άνθρωπος είναι υπεράνω όλων".

Ο βαθμός πολιτισμού μιας χώρας δεν είναι μόνο η συσσώρευση υλικών αγαθών που κατά τον Νίτσε αντανακλά την υλοποιημένη αβεβαιότητα των κατόχων τους, η επίτευξη μιας άνετης ζωής ή το κοινωνικό πρόσωπο ενός κράτους μόνον απέναντι στους πολίτες του.

Ένα αλάνθαστο στοιχείο πολιτισμού μιας χώρας είναι η βαθμίδα συμπεριφοράς των ανθρώπων και του κράτους απέναντι στα ζώα.